Μαθητές & Εκπαιδευτικοί… δυναμώνουμε μαζί!!
75 μαθητές νηπιαγωγείου, 367 μαθητές από Β΄ έως ΣΤ΄ τάξη δημοτικού και 451 μαθητές Γυμνασίων και Λυκείων συμμετείχαν, από την αρχή της χρονιάς μέχρι τον Απρίλιο, σε προγράμματα πρόληψης των εξαρτήσεων και ψυχικής υγείας που υλοποίησε το Κέντρο Πρόληψης Αχαΐας, «Καλλίπολις» σε όλο τον νομό Αχαΐας. Τα προγράμματα προέκυψαν έπειτα από αιτήματα των εκπαιδευτικών και των Διευθυντών του κάθε σχολείου μέσα από τις ανάγκες που είχε η κάθε σχολική τάξη.
Τα σχολεία που συμμετείχαν τη φετινή χρονιά ήταν: 1ο Νηπιαγωγείο Ρίου, 43ο Νηπιαγωγείο Πάτρας, 16ο Δημ. Σχ. Πάτρας, 19ο Δημ. Σχ. Πάτρας, 25ο Δημ. Σχ. Πάτρας, 44ο Δημ. Σχ. Πάτρας, 51ο Δημ. Σχ. Πάτρας, 3ο Δημ. Σχ. Αιγίου, Δημ. Σχ. Αιγείρας, Δημ. Σχ. Καλαβρύτων, Δημ. Σχ. Κλειτορίας, Γυμνάσιο Κλειτορίας, Γυμνάσιο Οβρυάς, Γυμνάσιο Καμαρών, 2ο Εσπερινό Γυμνάσιο Πατρών, 8ο ΓΕΛ Πάτρας, 9ο ΓΕΛ Πάτρας, ΓΕΛ Κ.Αχαΐας, ΓΕΛ Παραλίας, 6ο ΕΠΑΛ.
28 προγράμματα αφορούσαν την ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση των μαθητών σχετικά με τις εξαρτήσεις (αλκοόλ, κάπνισμα, διαδίκτυο, ηλεκτρονικά παιχνίδια). Η θεματολογία των υπολοίπων 17 προγραμμάτων σχετιζόταν με την αποδοχή της διαφορετικότητας, την ενίσχυση της αυτοεκτίμησης, την αναγνώριση και έκφραση συναισθημάτων, τη διαχείριση του θυμού και των συγκρούσεων.
Οι μαθητές, συμμετέχοντας στις βιωματικές δραστηριότητες, είχαν την δυνατότητα να συζητήσουν, να εκφράσουν την άποψη τους και τα συναισθήματά τους, να αλληλεπιδράσουν με τους συμμαθητές και τους εκπαιδευτικούς τους και να μάθουν με δημιουργικό τρόπο.
Βασικός σκοπός των προγραμμάτων είναι η ενίσχυση της προσωπικότητας, των κοινωνικών δεξιοτήτων και των διαπροσωπικών σχέσεων των παιδιών, ώστε να έχουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους και στις δυνάμεις τους για την αντιμετώπιση δύσκολων καταστάσεων, χωρίς να καταφεύγουν σε συμπεριφορές που βλάπτουν την σωματική και ψυχική τους υγεία.
Η εμπειρία του Κέντρου Πρόληψης Αχαΐας από την υλοποίηση των προγραμμάτων πρόληψης σε μαθητές όλων των βαθμίδων κατά τα προηγούμενα έτη, οδήγησε στη διαπίστωση ότι τα παιδιά χρειάζεται να υποστηριχθούν σε δεξιότητες ζωής. Η συνεργασία, η επικοινωνία, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η αναγνώριση και η έκφραση των συναισθημάτων, η διαχείριση σύγκρουσης, η ενίσχυση της αυτοεκτίμησης και ο τρόπος λήψης αποφάσεων σε καταστάσεις πίεσης ή επιρροής αποτελούν σημαντικές δεξιότητες στη διαμόρφωση μιας ώριμης προσωπικότητας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σχεδόν όλα τα προγράμματα ψυχικής υγείας υλοποιήθηκαν σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι συμμετείχαν είτε φέτος είτε τα προηγούμενα έτη σε σεμινάρια και ομάδες εκπαιδευτικών του Κέντρου Πρόληψης Αχαΐας.
Τα προγράμματα ψυχικής υγείας θα ολοκληρωθούν τον μήνα Μάιο σε 278 μαθητές στα ακόλουθα σχολεία του νομού Αχαΐας 18ο Δημοτικό Σχ. Πάτρας, 25ο Δημοτικό Σχ. Πάτρας, 44ο Δημοτικό Σχ. Πάτρας, 48ο Δημοτικό Σχ. Πάτρας, 1ο Γυμνάσιο Πάτρας, Γυμνάσιο Ψωφίδας και 12ο ΓΕΛ Πάτρας.