Το Συνθετικό Συστημικό Καταξιωτικό Μοντέλο Διερεύνησης ως εργαλείο εκπαίδευσης και συνεργασιών
Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2018, ο Οργανισμός είχε ένα πλούσιο πρόγραμμα εκπαιδεύσεων με βάση το μοντέλο της Συστημικής – Καταξιωτικής Διερεύνησης.
Με αφετηρία το συγκεκριμένο μοντέλο της ως εργαλείο παρεμβάσεων, εκπαιδεύτηκαν επαγγελματίες υγείας του Οργανισμού, ενισχύθηκαν συνεργασίες με Υπευθύνους Αγωγής Υγείας, Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων του Υπουργείου Παιδείας και Στελέχη Πρόληψης από τα Κέντρα Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας και υλοποιήθηκαν παρεμβάσεις σε Παιδαγωγούς στην «Κιβωτό του Κόσμου» με στόχο την ενδυνάμωση κοινοτήτων και ομάδων.
Συγκεκριμένα, υλοποιήθηκαν οι εξής δράσεις:
• 31 Ιανουαρίου – 2 Φεβρουαρίου 2018: σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε με την Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α' Αθήνας, κα Μαίρη Χιόνη, και την Υπεύθυνη Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων (ΣΣΝ) Α' Αθήνας, κα Σοφία Μάζη, το Πιλοτικό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα «Λόλα, Να ένα Μήλο: Ενθυμούμενοι & Αξιοποιώντας».
• 22-23 Φεβρουαρίου και 16-19 Μαρτίου 2018: υλοποιήθηκε σε συνεργασία με την Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής, κα Γεωργία Κορακίδη, τον Υπεύθυνο ΣΣΝ της ίδιας περιοχής, κο Κώστα Καραγκιόζη, και την Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής, κα Γωγώ Σταματοπούλου, την Υπεύθυνη ΣΣΝ Α' Αθήνας, κα Σοφία Μάζη, Πιλοτικό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης σε Διευθυντές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας από την περιοχή της Δυτικής Αττικής με ιδιαίτερη έμφαση στη διαφορετικότητα και την πολυπολιτισμικότητα ως χαρακτηριστικά των σχολείων της Δυτικής Αττικής (Μάνδρα, Ελευσίνα, Μεγάλο Πεύκο).
• 13-14 Μαρτίου 2018: σε συνέχεια των προαναφερόμενων συνεργασιών πραγματοποιήθηκε Πιλοτική Εκπαιδευτική Δράση σε Εκπαιδευτικούς της Δυτικής Αττικής των αντίστοιχων σχολείων.
• Οκτώβριος 2017-έως σήμερα: Σε εξέλιξη βρίσκεται εκπαιδευτική παρέμβαση σε παιδαγωγούς που εργάζονται στην «Κιβωτό του Κόσμου». Η εκπαιδευτική δράση εντάσσεται σε ένα πλαίσιο παρεμβάσεων εστιασμένης πρόληψης. Ο πληθυσμός που φιλοξενείται και φροντίζεται σε ένα χώρο Παιδικής Προστασίας κρίνεται ότι αποτελεί έναν ευάλωτο πληθυσμό, συχνά με ιστορικό κακοποίησης, έλλειψης φροντίδας ή εγκατάλειψης, σε μια ιδιαίτερα κρίσιμη αναπτυξιακή φάση. Πρόκειται για μία δομημένη και μακροχρόνια εκπαίδευση του προσωπικού της ΚΙΒΩΤΟΥ, στην οποία έχουν κατά καιρούς φιλοξενηθεί και φροντιστεί, μεταξύ άλλων, παιδιά μελών των Μονάδων του ΟΚΑΝΑ.
• Υλοποιήθηκαν 3 Εκπαιδευτικά Προγράμματα σε Δικαστικούς Επιμελητές Ανηλίκων, Στελέχη Κέντρων Πρόληψης, Στελέχη από το ΚΕΘΕΑ και από Φορείς Παιδικής Προστασίας, καθώς και από άλλες, αναγνωρισμένες στο χώρο, ανθρωπιστικές Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, συνολικής διάρκειας 6 ημερών, έκαστο, με τίτλο: «Δημιουργώντας δεσμούς: η σύνδεση με τις ικανότητες, τις αξίες και τα αποθέματα ως πηγή δύναμης και μεταμορφώσεων. Η αξιοποίηση της Καταξιωτικής Συστημικής Διερεύνησης στην κατεύθυνση της ενδυνάμωσης κοινοτήτων και ομάδων».
• 2 Εκπαιδευτικά Προγράμματα, βάσει του Συνθετικού Συστημικού Καταξιωτικού Μοντέλου Διερεύνησης σε Επιστημονικό Προσωπικό του ΟΚΑΝΑ.
• Δημιουργήθηκε το «Δίκτυο Διαλόγου», με (επικεφαλής) την Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Β' Αθήνας κα Ευαγγελία Σιαφαρίκα και Επιστημονικά Υπεύθυνες και Στελέχη των Κέντρων Πρόληψης «Προνόη», κα Αρχοντούλα Αλεξάκη, «Αργώ», κα Κωνσταντίνα Αποστολοπούλου και «Ίριδα», κα Ελένη Πλεξίδα, το οποίο συνεχίζει και διευρύνει την πλούσια δράση του.
Υπολογίζεται ότι έως σήμερα έχουν εκπαιδευτεί στο Συνθετικό Συστημικό Καταξιωτικό Μοντέλο Διερεύνησης περισσότεροι από 200 επαγγελματίες, μέσα από το οποίο - ευελπιστούμε ότι - είδαν με μια διαφορετική ματιά όλα όσα αντιμετωπίζουν στην καθημερινότητά τους, πήραν νέες εμπειρίες και αποτέλεσαν την πρώτη «μαγιά» για τη μετέπειτα διάχυση της συγκεκριμένης εκπαιδευτικής προσέγγισης.